logo SJ Consulting

Case Study

klient: BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy
miejsce: Gdynia
czas: 2011 - 2015

BCT Gdynia Marathon 2011 – 2015

Wyzwanie

W 2011 roku przed Agencją postawiono zadanie przywrócenia, pod patronatem Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, niemal zapomnianej tradycji maratonów pływackich, które odbywały się w latach ’60 i ’70 na trasie Hel – Gdynia. Dodatkowym wyzwaniem było zainteresowanie szerszej publiczności niszową w tym czasie dyscypliną pływania na wodach otwartych oraz zorganizowanie zawodów pływackich na najwyższym światowym poziomie.

Cel

Zwiększenie rozpoznawalności marki BCT poprzez działania skierowane do lokalnej społeczności, turystów odwiedzających trójmiasto oraz mediów. Promocja pływania na wodach otwartych oraz stworzenie z Gdyni rozpoznawalnego punktu na pływackiej mapie świata.

Realizacja

Jeszcze w 2011 roku przeprowadzono pierwszą pilotażową edycję zawodów pod nazwą BCT Open Water Marathon. Trasa zlokalizowana była wzdłuż plaży miejskiej w Gdyni i wynosiła 4,5 km, a udział w wyścigu wzięło 50 zawodników. Organizatorzy zdecydowali, że wszystkie edycje wydarzenia będą niebiletowane tak by przyciągnąć jak najwięcej kibiców i umożliwić wszystkim mieszkańcom Trójmiasta śledzenie ekstremalnych sportowych zmagań.

Rok później odbył się pierwszy od ponad 30 lat maraton pływacki na trasie Hel – Gdynia (18,5 km). Zabezpieczenie zawodników zostało przygotowano zgodnie z zasadami Światowej Federacji Pływania FINA - w formule 1 do 1 czyli jedna łódź zabezpieczająca na jednego zawodnika. W maratonie 2012 wzięło udział wielu utalentowanych pływaków w tym jedenastokrotny mistrz świata w pływaniu na 25 km, Petar Stoychev z Bułgarii, który jako pierwszy dopłynął na metę zawodów, bijąc ponad dwukrotnie ustanowiony w 1966 roku rekord trasy. Najszybszą pływaczką była Christine Jennings ze Stanów Zjednoczonych, która również stawała na podium wszystkich kolejnych edycji zawodów.

Edycja BCT Gdynia Marathon rozgrywana w 2013 roku została rozszerzona do dwóch dni i włączono do niej zawody OPEN (2950 m) oraz sztafety (4x200 m) rozgrywane przy plaży miejskiej w Gdyni. Do udziału w tych wyścigach zaproszeni zostali mniej utytułowani zawodnicy oraz amatorzy chcący zmierzyć się z warunkami panującymi na Zatoce Puckiej. W maratonie Hel – Gdynia, którego trasa została wydłużona do 19,5 km, ponownie udział wzięła czołówka zawodników specjalizujących się w pływaniu na wodach otwartych, a w niej m.in. zwycięzca Alexander Meyer, olimpijczyk i zdobywca złotego medalu na Mistrzostwach Świata w 2010 roku.

W związku z entuzjastycznym przyjęciem przez polskie środowisko pływackie, zawody OPEN oraz sztafety zostały na stałe włączone do formuły zawodów i w 2014 roku polscy pływacy znów mieli okazję stanąć na ich starcie. Chcąc zwiększyć widowiskowość zawodów zorganizowano transmisję live z całej, wydłużonej do 20,5 km, trasy maratonu Hel – Gdynia, dzięki której zgromadzeni na mecie kibice mogli na bieżąco śledzić walkę rozgrywającą się na trasie wyścigu. W 2014 r. pierwszy raz w historii zawodów najszybsza była kobieta, Węgierka Anna Olasz, która skończyła wyścig z fantastycznym, jak na panujące na trasie warunki, wynikiem.

W 2015 roku, po przeanalizowaniu poprzednich edycji, organizatorzy postanowili zmienić i ponownie rozszerzyć dotychczasową formułę zawodów, organizując wszystkie wyścigi w tym samym dniu oraz po raz pierwszy przeprowadzając wyścig SPLASH dla najmłodszych pływaków (5 – 13 lat). Dodatkowo w miasteczku zawodów odbywały się występy zespołu cheerleaderek, pokazy pracy psów ratowniczych oraz występy zespołu muzycznego - wypełniające czas między kolejnymi sportowymi zmaganiami.

Organizacja

W 2015 roku, podczas najszerszej i najbardziej skomplikowanej edycji zawodów do obowiązków organizatora należało m.in.


Działania media relations:

Równie istotnym elementem wydarzenia jak organizacja samych zawodów była współpraca z mediami. Po ostatniej edycji maratonu ukazało się ponad 145 publikacji, w tym 29 w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych (w głównym wydaniu Faktów na antenie TVN, w TVN 24, Polsat News, TVP Info, Polsat Sport, TVN Meteo Active).

Ekwiwalent reklamowy wyniósł 731 523,00 PLN.

Efekty

BCT Gdynia Marathon był pierwszą imprezą pływacką takiej rangi organizowaną w Polsce, czego dowodem jest fakt iż pierwsze Mistrzostwa Polski w Pływaniu na Wodach Otwartych zostały przeprowadzone dopiero w 2013 roku i odbyły się na jeziorze. W ciągu pięciu lat organizowania wyścigów pływackich na wodach otwartych Zatoki Puckiej, popularność tego rodzaju pływania w Polsce znacząco wzrosła. W tej chwili na terenie naszego kraju odbywa się kilkadziesiąt profesjonalnych wydarzeń m. in. Mistrzostwa Polski oraz cykl Grand Prix.

Dzięki BCT Gdynia Marathon miasto Gdynia stało się rozpoznawalnym punktem na mapie światowego pływania, a Bałtycki Terminal Kontenerowy postrzegany jest jako jeden z mecenasów dyscypliny.

Efektem dobrej współpracy z mediami jest znaczne zwiększenie rozpoznawalności marki BCT zarówno w lokalnym jak i ogólnopolskim odbiorze.

Pięć lat organizacji maratonu pozwoliło także na wypracowanie pozycji zawodów na międzynarodowej arenie oraz możliwie widowiskowej formuły pozwalającej zachować najwyższy sportowy poziom wydarzenia.