Case Study
klient: SJ Consulting dla Zakładów Chemicznych Police
miejsce: Police
czas: styczeń 2011-kwiecień 2012
klient: SJ Consulting dla Zakładów Chemicznych Police
miejsce: Police
czas: styczeń 2011-kwiecień 2012
Zakłady Chemiczne Police w latach 2009-2010 przeżywały największy od dziesięcioleci kryzys. Spółce, będącej ikoną polskiego przemysłu chemicznego groziła upadłość. Na przyczyny dramatycznej sytuacji „Polic” składało się wiele czynników. Wśród najważniejszych wymienić należy: gigantyczne zadłużenie, wysokie koszty produkcji, przy jej równoczesnej niskiej efektywności i słabej innowacyjności oraz przerostach zatrudnienia zarówno w procesie produkcyjnym, jaki w zarządzaniu przedsiębiorstwem, oraz dekoniunkturę na rynku nawozów sztucznych. Pogarszająca się sytuacja finansowa spółki notowanej od 2005 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych sprawiała, że Zakłady, będące kluczowym pracodawcą w regionie, mogły przestać istnieć.
Głównym celem kompleksowych działań public relations było odbudowanie wizerunku Z.Ch. Police jako lidera branży chemicznej, wiarygodnego partnera biznesowego i prężnie rozwijającej się, nowocześnie zarządzanej spółki giełdowej.
W celu przywrócenia rentowności, konieczna była optymalizacja zatrudnienia. Nasi konsultanci brali udział w rozmowach na temat układów zbiorowych oraz koordynowali działania komunikacyjne w okresie zwolnień grupowych i tworzenia nowego systemu premiowania. Przez cały czas współpracy SJ Consulting z Z.Ch. Police prowadzone były intensywne działania wewnątrz firmy (miedzy innymi: komunikacja ze związkami zawodowymi, wdrożenie nowego systemu premiowania balanced scorecard, profilaktyka BHP – program „Zero wypadków w Z.Ch. Police”).
Równolegle nasi konsultanci prowadzili biuro prasowe „Polic” oraz działania media relations, dzięki którym udało się zbudować pozytywny wizerunek Zakładów oraz zarządzających nimi menagerów.
Strategia komunikacyjna SJ Consulting została oparta na bieżącym informowaniu mediów lokalnych i ogólnopolskich o kolejnych etapach restrukturyzacji Z.Ch. Police. Działania media relations obejmowały zarówno lokowanie materiałów prasowych, jak i aranżowanie wystąpień w radiu i telewizji ekspertów oraz członków zarządu spółki. Nasi konsultanci reagowali też we wszystkich sytuacjach mogących wywołać kryzys wizerunkowy Zakładów. Równolegle realizowana była strategia e-pr, dzięki której „Police” zaistniały w świadomości użytkowników social media. Działania te przyczyniły się do zbudowania wizerunku spółki jako innowacyjnej, zarządzanej zgodnie z najnowocześniejszymi światowymi standardami, odpowiedzialnej społecznie oraz angażującej się w sprawy istotne dla lokalnej społeczności.
Rok 2011 był okresem przełomowym dla Z.Ch. Police. Sukcesem zakończyło się wezwanie Azotów Tarnów do sprzedaży większościowego pakietu polickiej spółki - tym samym otworzył się nowy rozdział jej historii. Widoczne są efekty synergii w Grupie Kapitałowej, sukcesem jest dywersyfikacja dostaw gazu, a tym samym częściowe uniezależnienie się Zakładów od PGNiG.
Poprawiły się również relacje między szefostwem Zakładów, a decydentami w Zachodniopomorskiem.
Korzyści są widoczne również w obszarze finansów Spółki. Grupa Kapitałowa Azoty Tarnów jest obecnie największą grupą chemiczną w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka została także wyróżniona w kilku plebiscytach biznesowych – w tym między innymi: Wybitny Eksporter Roku 2011, czy Perły Biznesu 2011.